Andningsövning

Prova att fragmentera din andning. Både in- och utandningen delas ut i fyra korta snärtiga bitar var: in-in-in-in och ut-ut-ut-ut, vila och igen… Ta små andetag så att du inte blir yr. Denna andningsteknik används för att reglera in- eller utandningen. Du kan även fragmentera andningen när du går. Prova olika kombinationer, t ex in-in … Mer Andningsövning

Prestationsfällan

Ofta är det duktiga, empatiska och högpresterande personer som drabbas av utmattningssyndrom. Personer som har en prestationsbaserad självkänsla, som inte känner sig bra i sig själva utan vill prestera för att känna sig bra. Ibland kan det handla om att man känner sig dålig eller värdelös och därför har ett behov av att visa sig … Mer Prestationsfällan

Kom ihåg!

Kom ihåg! Du ska inte sträva efter att komma tillbaka till den du var innan du blev sjuk. Du ska bli en bättre version av dig själv, och lära dig att leva på ett annat sätt så att du inte hamnar där igen. Du måste förändra ditt sätt att leva 🙂

20-30 minuter lätt träning är tricket

Jag måste påminna alla utmattade där ute att fysisk rörelse är a och o för att tillfriskna. Ämnet kortisol frigörs vid fysisk aktivitet och kommer till hjärnan när blodet pumpas upp i huvudet pga aktiviteten. Träning leder alltså till ökad nybildning av hjärnceller, inlärning och nervcellsöverlevnad. Forskning visar att nervceller och synapser nyskapas i hjärnan fram … Mer 20-30 minuter lätt träning är tricket

Sömn

Utifrån vad forskningen hittills kommit fram till så finns det tre faktorer som styr sömnen och avgör hur vi sover natt för natt. Dessa faktorer kallas för Sömnformeln. Den innehåller mekanismerna bakom varför och hur vi sover. Sömnformeln består av dessa tre komponenter: Vakenhetens längd – hur länge vi har varit vakna sedan föregående sömn … Mer Sömn